„Do bunkra „Wira” - 27 km

Link do trasy: https://connect.garmin.com/modern/activity/11893606880?share_unique_id=31

„Do bunkra „Wira”. Długość trasy wycieczki - 27 km, w tym: 16 km asfaltem, 5 km tzw. „niesortem”, 6 km leśną drogą gruntową miejscami lekko piaszczystą. Wycieczka powinna zaciekawić zarówno tych, którzy interesują się historią II wojny światowej jak i również miłośników przyrody, którą można będzie podziwiać podczas przejazdu. Do przejazdu trasą wycieczki korzystać będziemy ze szlaku Green Velo, TRZJnR oraz szlaku pieszego „Walk partyzanckich”.

Na wycieczkę wyruszamy tak samo jak na poprzednią, tj. „Na skraju Roztocza”,  ul. Kościuszki w kierunku Biłgoraja. Tuż za rondem wjeżdżamy na drogę rowerową, która po 500 m - za zalewem wędkarskim, łączy się ze szlakiem Green Velo - nim jedziemy 4,5 km do końca miejscowości Brzeziny – tu skręcamy w lewo i TRZJnR (znaki zielone) po 2,4 km dotrzemy do Górecka Kościelnego.
7,9 km – Górecko Kościelne - UWAGA! Niebezpieczne skrzyżowanie dróg – o nawierzchni piaszczystej wiodącej z górki obok cmentarza z asfaltową z pierwszeństwem przejazdu naprzeciw kościoła, skręcamy w lewo, kontynuując jazdę do ziemianki „Wira”.
Górecko Kościelne. Wieś, zwana początkowo Hutą Górecką, została założona przez rodzinę Górków w 1582 r. W roku 1593 przeszła w posiadanie Zamoyskich. Dziś jest jednym z najczęściej odwiedzanych miejsc na Roztoczu. Koniecznie trzeba zwiedzić modrzewiowy kościół z 1768 r., gdzie jednym z cenniejszych zabytków jest relikwiarz ze szczątkami św. Stanisława, patrona parafii, podarowany jej przez kardynała Karola Wojtyłę. Nieopodal kościoła znajduje się aleja pomnikowych dębów, której początek daje „Kaplica pod dębami",
a koniec wieńczy „Kaplica na wodzie",  Warto odwiedzić również „Parafialne Muzeum Wsi" prowadzone przez księdza proboszcza (zwiedzanie obiektów sakralnych i muzeum - telefon 84 687 80 45) oraz „Galerię autorską przy alei pod dębami" artysty malarza Krzysztofa Miazka,
a spragnionych i głodnych zaprasza „Karczma nad Szumem".
10,75 km – UWAGA! Skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 853, skręcamy w prawo.
10,9 km – cmentarz wojenny 1939 – 1944 w Sigle. Pochowano tu żołnierzy kampanii wrześniowej 1939 r. poległych w okolicach Aleksandrowa i partyzantów, którzy zginęli w bitwie pod Osuchami.
11 km – skręcamy w prawo, w leśną drogę za cmentarzem, po 750 m skręcamy w lewo, kolejne 500 m – w prawo  i po kolejnych 950 m jesteśmy przy bunkrze „Wira” (dokładny opis wiąże się z dewastowaniem znaków kierunkowych – gdy są, poruszamy się zgodnie z ich wskazaniem).
13,2 km – bunkier „Wira”. W 2016 r. członkowie Grupy Rekonstrukcji Historycznej „Wir” z Biłgoraja zrekonstruowali bunkier nazywany też ziemianką Komendanta Rejonu V Obwodu Biłgoraj Konrada Bartoszewskiego ps. „Wir”, przy którym umieścili tablice informacyjne opisujące dzieje Kursu Młodszych Dowódców Piechoty oraz życie obozowe partyzantów. Bunkier był centralnym miejscem obozu ww. kursu założonego jesienią 1943 r. Należy zwrócić uwagę na usytuowanie obozu wśród bagien, co czyniło go trudno dostępnym dla hitlerowców. Kolejnym miejscem zrekonstruowanym przez ww. grupę jest Szpital polowy „665”, do którego dotrzemy po 1,5 km - z ziemianki została poprowadzona do niego oznakowana trasa leśną drogą, która na 200 m przed nim staje się bardzo bagnista i w okresie słoty trudna do sforsowania. Na miejscu zastaniemy zadaszoną imitację drewnianego baraku wojskowego,
w którym był usytuowany szpital, tablice z opisem jego historii i kamienną tablicę upamiętniającą to miejsce.
Wracamy do drogi, w  którą skręciliśmy w Sigle. Licznik rowerowy (nawigacja) powinien wskazać – 14,62 km - przy założeniu, że nie odwiedziliśmy Szpitala „665” lub 3 km więcej, gdy go odwiedziliśmy. Skręcamy w lewo i jedziemy szlakiem Walk partyzanckich – znaki czarne. Po 1,1 km jazdy szlak skręca gwałtownie w wąską ścieżkę, na której jazda rowerem może być niemożliwa. Po  240 m docieramy do drewnianej kładki prowadzącej przez 50 m nad rozlewiskiem rzeki Szum. Jest to wyjątkowo malownicze miejsce, ale trzeba uważać, by nie wpaść do wody, bo kładka jest wąska i śliska. Pokonując rozlewisko i dość ostre podejście kontynuujemy jazdę czarnym szlakiem.
16,75 lub 19,75 km jeśli odwiedziliśmy ww. szpital – docieramy do drogi asfaltowej (powiatowej) i nią jedziemy do Górecka Kościelnego (w lewo).
17,3 lub 20,3 km – jesteśmy przy kościele i jedziemy 400 m do kapliczki na wodzie podziwiając po drodze aleję pomnikowych dębów.
Wracamy do Józefowa trasą, którą przyjechaliśmy, przy czym w Józefowie poruszamy się CSRR, mijając po drodze największe atrakcje Józefowa: zalew rekreacyjny i 2 zalewy wędkarskie oraz źródła rzeki Nepryszki.
27  lub 30 km – rynek w Józefowie.