„Na skraju Roztocza” – 73,2 km

Link do trasy: https://connect.garmin.com/modern/activity/11877523013?share_unique_id=28

„Na skraju Roztocza”. Wycieczka liczy 73,2 km, w tym 56 km asfaltem, 6 km szutrem, 11,2 km drogami gruntowymi leśnymi i polnymi miejscami lekko piaszczystymi. Miejsca
i miejscowości kolejno odwiedzane: Brzeziny - Górecko Stare – Florianka- Zwierzyniec – Sochy – Szozdy – Tereszpol – Bukownica – Margole - Aleksandrów – Pisklaki – Szostaki – Osuchy - Fryszarka. Przyroda Roztoczańskiego Parku Narodowego i Puszczy Solskiej, fascynujące krajobrazy Roztocza i pasjonująca historia miejsc, które mijamy na trasie, czyni tą trasę niezapomnianą. Szlaki i trasy rowerowe, którymi będziemy poruszać się podczas wycieczki to: Green Velo, CSRR, TRZJnR i Trasa rowerowa do Florianki oraz szlak pieszy „Walk  partyzanckich” – znaki czarne.

Z Józefowa do Zwierzyńca i dalej do Bukownicy poruszamy się szlakiem Green Velo –  na wycieczkę wyruszamy ul. Kościuszki w kierunku Biłgoraja. Tuż za rondem wjeżdżamy na drogę rowerową, która za zalewem wędkarskim łączy się ze szlakiem Green Velo.
12 km – Florianka - osada leśna położona na terenie Roztoczańskiego Parku Narodowego. Znana jest ze stajennej hodowli zachowawczej konika polskiego oraz polskiej owcy nizinnej odmiany urhuskiej. Dla turystów udostępniono ścieżkę dendrologiczną powstałą na bazie szkółek Ordynacji Zamojskiej, eksponującą na powierzchni 3,2 ha 66 gatunków drzew i krzewów, Izbę Leśną z ekspozycją etnograficzną (mieści się tu również Informacja Turystyczna) i ścieżkę krajobrazową poprowadzoną wierzchowiną z punktem widokowym.
17,3 km – platforma widokowa, znajduje się 100 m od bramy wjazdowej na teren RPN
i z niej można podziwiać piękny widok na stawy „Echo”.
18 km – stawy „Echo” – tu możemy spędzić czas na plażowaniu lub odpocząć „w pięknych okolicznościach przyrody”.
18,8 km - Ośrodek Edukacyjno-Muzealny RPN w Zwierzyńcu – prowadzi edukację ekologiczną i organizuje wystawy w tym zakresie.  Zwierzyniec w latach 1812-1944 był siedzibą Zarządu Ordynacji Zamojskiej. Poza ww. ośrodkiem wyjątkowy splendor miastu nadają: barokowy kościół na wodzie, browar z 1806 r., XIX wieczne klasycystyczne zabudowania Zarządu Ordynacji Zamojskiej oraz układ przestrzenny z osią wodną tzw. „Willa renesansowa”.
Ze Zwierzyńca wracamy w kierunku stawów „Echo” i kierujemy się szklakiem Green Velo w kierunku - Sochy, Tereszpol, Bukownica.
21,5 km – Sochy, wieś spacyfikowana 01.06.1943 r. przez hitlerowców. O tych tragicznych wydarzeniach dowiemy się z tablicy informacyjnej usytuowanej przy cmentarzu.

25,6 km – wiadukt nad Linią Hutniczo-Siarkową -  punkt widokowy na wzgórza Roztocza.

28 km – UWAGA! Skrzyżowanie z drogą z pierwszeństwem przejazdu w Tereszpolu, który jest siedzibą gminy.

32,4 km – Bukownica – na skrzyżowaniu skręcamy w lewo rozstając się ze szlakiem Green Velo  - lesisty odcinek trasy między Aleksandrowem a Bukownicą charakteryzuje duża ilość mokradeł i źródeł zasilających m.in. rzekę Czarną Ładę, która tu bierze swój początek.

37,5 km – rozwidlenie dróg – jedziemy z pierwszeństwem przejazdu – w lewo.

37,75 km – rozwidlenie dróg – jedziemy prosto.

42 km – pomnik Marii i Lecha Kaczyńskich w Margolach.

43,7 km – UWAGA! Skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 853 w Aleksandrowie, siedzibie gminy o tej samej nazwie, dojeżdżamy do skrzyżowania, skręcamy w lewo.

45,7 km  - skręcamy w prawo, w drogę obok budynku urzędu gminy, która doprowadzi nas do Pisklaków. Przed budynkiem znajduje się pomnik poświęcony mieszkańcom Aleksandrowa poległym i zamordowanym przez hitlerowców w czasie II wojny światowej.

52,5 km – skrzyżowanie w Pisklakach nad Tanwią, jedziemy w lewo na Szostaki – gdyby zaistniała potrzeba zakupu artykułów spożywczych, sklep znajduje się 150 m od skrzyżowania w przeciwnym kierunku – w sklepie można uzyskać dokładną informację o ofercie gastronomicznej i spływach kajakowych po Tanwi.

56 km – na skrzyżowaniu skręcamy w lewo i przejeżdżamy most na Tanwi (alternatywnie można jechać do Osuch asfaltem – wtedy skręcamy w prawo).

56,53 km - skręcamy w prawo w lekko piaszczystą drogę, która po 200 m zaprowadzi nas w miejsce ujścia rzeki Szum do Tanwi.

56,8 km – rozwidlenie dróg – odbijamy w prawo na drogę gruntową i nią jedziemy wzdłuż rzeki.

59,8 km  - Uwaga! Wyjeżdżamy obok mostu na drogę wojewódzką nr 849, skręcamy
w lewo i po 1 km dojeżdżamy do Osuch.

60,9 km – cmentarz partyzantów, którzy zginęli w bitwie stoczonej z 24 na 25.06.1944 r. z hitlerowskim najeźdźcą. Nieopodal cmentarza znajduje się Muzeum, które jest udostępniane po uprzednim kontakcie z Domem Kultury w Łukowej.

61,4 km – 500 m od cmentarza znajduje się ziemianka imitująca te, które budowali partyzanci oraz tablice informacyjne ilustrowane archiwalnymi zdjęciami. Do niej prowadzą znaki kierunkowe. Udając się w dalszą drogę kierujemy się na północ .Po 250 m przejeżdżamy przez drewniany mostek i skręcamy w prawo.

5 kolejnych kilometrów do Fryszarki przejedziemy pieszym szlakiem „Walk partyzanckich” znakowanym na czarno - droga miejscami jest piaszczysta z licznymi głębokimi koleinami i może być grząska w wyniku opadów, tym nie mniej warto ją pokonać ze względu na wydarzenia, które miały tu miejsce i „dzikość przyrody”. Na szlaku ustawiono tablice opisujące poszczególne etapy bitwy pod Osuchami. Gdyby ktoś nie czuł się na siłach, by jechać ww. leśną drogą może wybrać powrót drogą asfaltową, przy czym jest to tzw. droga wojewódzka i jazda nią jest dosyć niebezpieczna.

66,4 km – Fryszarka, opis – wycieczka nr 1. Do Józefowa wracamy TRZJnR.
73,2 km – rynek w Józefowie.